SimpleSite
– Det gode interview

Mia and Helena from /et al. gave us a crash course in making customer interviews and did a fabulous job of it. Not only did they manage to cram a lot of material into just a few hours, they also made it fun and engaging with exercises and role-play to test out our first prototype interview-guides. After the workshop we were happy, confident, ready to jump into it and equipped to continue on our own. And we really did have some very good interviews following this 🙂 So warm recommendations all over!

- Morten Elk, CEO hos Simplesite

Hvordan laver man et godt interview og stiller de rigtige spørgsmål? Vi gav SimpleSite svaret i en workshop, hvor vi delte ud af vores bedste tips og tricks. Efter blot fire timer var de klædt godt på til selv at lave gode brugerundersøgelser og stille de rigtige spørgsmål.

Hvad siger kunderne?

SimpleSite lå inde med en masse ideer til, hvordan de kunne videreudvikle deres eksisterende produkt. Men de var usikre på helt præcis, hvad deres kunder efterspurgte og ville gerne have afprøvet en række hypoteser via telefoninterviews med deres brugere.
Men hvordan strikker man et godt interview sammen? Hvilke spørgsmål skal man stille for at få svar? Hvordan undgår man at være for ledende? I løbet af en fire timers workshop gav to konsulenter fra /et al. svarene på disse spørgsmål og mange flere.

Først lidt teori

Interviews og brugerundersøgelser er en helt naturlig del af /et al.’s daglige arbejde. Men for SimpleSite var det ukendt grund. Vi startede derfor med et hurtigt crash-kursus i forskellige interviewteorier og –metoder, alle med hver sine fordele og ulemper, så alle var up to date. Og med de vigtigste principper på plads var det tid til at kigge på selve spørgsmålene.

Prioriter spørgsmålene

Der var mange spørgsmål SimpleSite gerne ville have svar på. Men med telefoninterviews er faktum blot at personen i den anden ende sjældent har uanede mængder af tid eller tålmodighed. Derfor fokuserede vi i workshoppen meget på at prioritere og rangere spørgsmålene på den mest optimale måde.

Og så prøve det af i praksis

Som i så mange andre designprocesser, så er det i testfasen, man virkelig lærer noget. Så til sidst i workshoppen interviewede deltagerne hinanden. De lærte både, hvad der fungerer godt og mindre godt. Men de blev også udfordret på deres evne til hele tiden at stille uddybende spørgsmål for at blive endnu klogere.

Og efter fire timers intens workshop havde vi givet SimpleSite alle værktøjerne og vores bedste tips og tricks til, at de selv kan gennemføre brugerinterviews og blive klogere på deres kunder.

Det gode interview, step by step

I løbet af en fire timers workshop leverede vores konsulenter følgende:

  • Teoretisk og praktisk undervisning og øvelser i interviewteknik – og teori
  • Viste fordele og ulemper ved forskellige typer af interviews og spørgsmål
  • Hjalp SimpleSite til at designe en interviewguide efter deres behov og ønsker
  • Et handout med en step by step guide til det gode interview