SENS Motion
Hvordan motiveres
patienter til bevægelse?

Gå, så går det nok, men for indlagte patienter er det lettere sagt end gjort. SENS Innovation har udviklet et plaster med en sensor, som indsamler data om indlagte patienters aktivitetsniveau. Den data anvendte vi og designede en fed app, som motiverer patienter til mere bevægelse 

Kunde
SENS Innovation
Branche
Sundhed
App
Branding

Et skridt ad gangen… 

…er det, som gør, at patienter bevæger sig fra hospitalssengen til Rundetårn. For mange patienter kan selv den mindste smule fysisk aktivitet synes uoverskuelig, men al forskning peger på, at desto hurtigere kroppen aktiveres efter operationer, desto kortere er sygdomsforløbet.

Motivation er den vigtigste faktor for, at patienter bevæger sig hurtigt igen – og her kommer vi ind billedet. Vi designede et interface, som med lækre illustrationer konverterer sensorens data til en visuel rute gennem byen. Gennem gamification teknikker kan patienten nu gå sig til next level både på skærmen og i deres sygdomsforløb.  

Hvor skal vi hen du?

Fuld af fede farver gør, at patienter sætter det lange ben foran det korte! “Hvor går turen hen?”: spørger du. Jo, i app’en er kendte monumenter i enten Aarhus eller København illustreret. Det betyder, at patienten kan se, at om 4 minutters motion vil de ankomme til Rundetårn.

Hvor skal vi hen du?

Fuld af fede farver gør, at patienter sætter det lange ben foran det korte! “Hvor går turen hen?”: spørger du. Jo, i app’en er kendte monumenter i enten Aarhus eller København illustreret. Det betyder, at patienten kan se, at om 1 minuts motion vil de ankomme til Den Lille Havfrue.

Hvor skal vi hen du?

Fuld af fede farver gør, at patienter sætter det lange ben foran det korte! “Hvor går turen hen?”: spørger du. Jo, i app’en er kendte monumenter i enten Aarhus eller København illustreret. Det betyder, at patienten kan se, at om 3 minutters motion vil de ankomme til Amalienborg.

Det lange ben
foran det korte

Hvordan ved vi, at patienter motiveres af gamification?

Det gør vi selvfølgelig, fordi vi kender vores brugere godt. Det første skridt i opbygningen af app’en var grundige brugerundersøgelser og herefter omhyggelige brugertests. Vi var nødt til at forstå, hvad der skulle til, for at patienter fik lysten til at rejse sig igen og igen. Alle vores undersøgelser tydede på, at når patienten ikke kan gå en tur i byen, så måtte byen komme til patienten. Derfor arbejdede vi visuelt med bybilledet og spilelementer såsom levels for at motivere patienten til at bevæge sig mere og dermed komme længere ind i “byen”. 

2 min og 25 sek of fame

Det er altid en fornøjelse, når innovations projekter får den omtale, de fortjener. Vi er stolte af at levere motiverende design til patienterne på Bispebjerg Hospital.

Stines opsummering

SÅ BARE LIGE FOR
AT OPSUMMERE:

  • Design af en app i UX høj klasse  
  • Grundige brugerundersøgelser og brugertests
  • Brug af gamification elementer med smæk på illustrationerne
  • Vi har fremmet fysisk selvaktivering hos indlagte patienter
  • Vi har gjort komplekse data både visuelle og intuitive

Vi skal da ses, Ik?

Vi snakker altid om digital design. Hele tiden og så igen. Det er vores passion, og vi vil elske at invitere dig med i snakken. Så lad os ses og starte en snak om lækkerness, uanede muligheder og nye spændende relationer.

Lad os nørde din digitale verden sammen – hvad venter du på?

Start snakken

et-al