Rebild Kommune
Et website som borgerne forstår

Placeret i Himmerland blandt lyngbeklædte bakker, kilder og åer ligger Rebild Kommune, som havde et behov for at give deres website en forvandling. Da siden har mange formål og appellerer til en bred målgruppe, skulle den både være funktionel og attraktiv – en udfordring right up our alley.

Kunde
Rebild Kommune
Branche
Kommune
Website
Test &
Research
Branding

Fortæl, hvad skulle der ske?

En kommunal hjemmeside leder hurtigt tankerne hen på leverpostej, og det skulle der laves om på. Websitet er nemlig både et sted, hvor det skal være nemt for nuværende borgere at finde information og for kommende borgere at undersøge, om netop Rebild Kommune skal være deres nye hjem. Derfor startede hele processen med dem, som produktet henvender sig til, nemlig borgerne. Vi testede den daværende side på 5 borgere for at blive klogere på, hvad der fungerede, og hvad der skulle skylles ud med badevandet.

Validering er vigtig

Der tegnede sig et billede af, at overblikket var forsvundet og siden havde knopskydninger i alle retninger. Med en masse indsigter fra brugertestene udformede vi derfor et nyt sitemap, som skulle skabe struktur i de mange informationer. Som altid designede vi tre forskellige forsider, med hver sin visuelle identitet, for at sikre os, at det visuelle ville ramme spot on. Websitet skulle emme af naturoplevelser og gode tiltag for borgerne i kommunen. Med en retning for øje designede vi de resterende sider, inden vi… you guessed it… testede det igen! Validering er vigtig, og vi ville sikre os, at websitet levede op til forventningerne.

Inklusion af alle borgere

Med et website er det altafgørende, at tilgængeligheden er i top. Først og fremmest er siden designet således, at den, på trods af meget information, nemt kan læses højt. Borgerne kan desuden forstørre og formindske teksten efter behov, så brugervenligheden er tænkt hele vejen igennem. Behøver vi sige, at siden også er designet og tilpasset til alle formater? Selvfølgelig er den det!

Stines opsummering

SÅ BARE LIGE FOR
AT OPSUMMERE:

  • Udførte borgerundersøgelser: observationer og interviews
  • Lavede en oprydning af eksisterende sitemap og udarbejdede et nyt
  • Lavede wireframes over indholdsarkitekturen
  • Designede ny visuel identitet
  • Testede interaktiv prototype på borgere

Vi skal da ses, Ik?

Vi snakker altid om digital design. Hele tiden og så igen. Det er vores passion, og vi vil elske at invitere dig med i snakken. Så lad os ses og starte en snak om lækkerness, uanede muligheder og nye spændende relationer.

Lad os nørde din digitale verden sammen – hvad venter du på?

Start snakken

et-al